tisdag 26 augusti 2008

118 700

mm, hej

infomötet var fiasko, kom dit, det första jag ser är nån emokille, helt vit i huvet & kolsvart halvlångt hår & svarta kläder. sure, man ska inte döma folk efter hur dom ser ut, men kunde bara inte låta bli :p var jag & två till som skulle på mötet. den ena hade jobbat i butik & den andra hade fast tjänst på us som hon skulle säga upp för detta telefonförsäljarjobb.

garantilönen låg på 11,000kr/mån. det är inte samma sak som grundlön utan innebär att man måste komma upp i den summan för att få provisionen (som ligger på 17%). & man får inte både garantilön & provision, utan endast provision. dom berättade om någon 28-åring som jobbade där, hon hade en månadslön på minst 102,000kr. hon var den bästa säljaren i sverige & hade jobbat i 4 år där.

två gånger om året åker man på företagsresor, förra året hade de varit på lyxkryssning i karibien & i år hade det varit lissabon. men man får endast följa med om man sålt för ett visst antal tusen, väldigt många tusen var det till & med.

vill man så får man åka till andra kontor, i gävle, karlstad eller kalmar, & jobba där ett tag..

ja det här låter ju jävligt fördelaktigt, men dom var så himla konstiga.. han emokillen stod där & sa att "ja jag har jobbat här i 4 månader & är snart multimiljonär redan, man kan ju tjäna SINNESSJUKT mycket pengar på det här".

saken är den, att det man säljer är rankingplatser till 118 700 (hemsidan). t.ex om man går in där & söker på en bransch så kommer ju alltid nått upp först, längst upp.. det är den som har betalat mest. alltså man säljer platser på sidan & det går ju ut på att komma längst upp för det är ju oftast företaget längst upp som folk ringer. ju längre upp, desto dyrare.

googlade på det där företaget & dom har tydligen bluffat massor, för det första lurar dom på företag att köpa annonser där. dom kör inspelningen på ett sånt sätt så att kunden inte förstår att dom sitter & binder upp sig på ett avtal. sen dimper det ner en faktura på 3200:- i brevlådan, kul. dessutom hade det jobbat massa folk där som jobbar 3 månader, sen fått sparken för att de var för dåliga på att sälja. de fick då inte en krona för de 3 månader de varit där.

jag kände lite som att, jag skiter nog i det där jobbet :) bokade in en intervju imorgon kl 15:15 men den ska jag avboka. finns fan bättre jobb. netto ska öppna lager & kommer att nyanställa 100 personer till det! sen ringer kanske mantorpsgrejen i veckan, hoppas jag.. :) imorgon ska jag nog träffa tessan & följa med henne till skolan (hon ska ju läsa klart matte b), ska bli rätt kul att komma tillbaka dit igen :) se om det skett några förändringar osv.. huhu. men nu ska jag dricka ett glas vatten. det är kul.